Drinken ze van jouw geld een biertje in de kroeg?



Of nog erger, gaan ze van jouw geld op vakantie? Niets zo irritant als onbetaalde rekeningen. Je hebt hard gewerkt, meer dan je best gedaan voor die klant die zo’n haast had, andere klanten laten wachten en wat krijg je als dank? Je rekening wordt niet betaald.

Debiteurenbeheer begint al vóór je de opdracht aanneemt

Goed debiteurenbeheer is bij veel ondernemers een ondergeschoven kindje. Het is niet alleen een kwestie van goed je administratie bijhouden. Eigenlijk begint debiteurenbeheer al voordat je met iemand in zee gaat. De Kamer van Koophandel heeft een lijst met negen tips op de website gezet. Je vindt ze hier inclusief toelichting.

  1. Hou je administratie bij
  2. Check je klanten vooraf
  3. Maak vooraf afspraken over de betalingstermijn
  4. Factureer snel
  5. Bel je klant op en stuur daarna een aanmaning als je klant niet betaalt
  6. Gebruik andere juridische middelen
  7. Bekijk of factoring iets voor je is
  8. Vraag om teruggave BTW
  9. Je klant is failliet – wat kun je nog proberen om je geld te krijgen

Snel inzicht

Door snel te factureren en goed je administratie bij te houden, zorg je ervoor dat je snel kunt ingrijpen als het mis gaat. Waarom nog vier weken doorwerken voor een opdrachtgever die niet
betaalt? Je kunt ook na één week je werkzaamheden staken. In het ergste geval mis je dan één week omzet in plaats van vier.

Volledig geautomatiseerde herinneringen

Wist je dat bijhouden wie wel en niet betaald heeft eenvoudig te automatiseren is? Er is al software die volledig automatisch een herinnering stuurt zodra je betalingstermijn is overschreden. Je hoeft er niets voor te doen. Behalve dagelijks je administratie (laten) verwerken. Lijkt dit je interessant? Neem dan eens contact met ons op. We bespreken graag de mogelijkheden.

Tot slot nog tip 10

Enkele jaren terug bedachten wij de betaalsmiley. Een ludieke manier om je betalingstermijn onder de aandacht te brengen. Je kunt hem gratis downloaden op www.betaalsmiley.nl